UNDER CONSTRUCTION

paragarepublic@gmail.com

Saturday 11 June 2011

για το μεσοπροθεσμο

Το ενδεχόμενο να έχει γίνει λάθος στις πράξεις δεν θα υπήρχε αν το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα είχε συνταχθεί από κάποιο σοβαρό οικονομικό επιτελείο. Στην περίπτωσή μας όμως, κατατέθηκε στη βουλή ένα σχέδιο οικονομικής πολιτικής που θα κρίνει το μέλλον της χώρας και των πολιτών χωρίς οι συντάκτες του να μπουν στον κόπο να ελέγξουν την ορθότητα των υπολογισμών τους.

Συγκεκριμένα, οι βασικές παραδοχές σχετικά με την εξέλιξη του ΑΕΠ και των συστατικών στοιχείων του είναι εσφαλμένες. Αρκεί μια πρόσθεση για να διαπιστώσει κανείς ότι το ΑΕΠ δεν ισούται με το άθροισμα των συστατικών του!

Στην πρώτη σελίδα του νομοσχεδίου βλέπει κανείς τον εν λόγω πίνακα

ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΕΠ ΣΕ ΔΙΣ ΕΥΡΩ, ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΤΙΜΕΣ, ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ

2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
 C: Ιδιωτική κατανάλωση 
172,6
172,7
169,1
168,8
172,5
176,3
180,2
 I: Συνολικές επενδύσεις 
32,2
33,9
31,5
31,3
32,1
34
36,3
 G: Δημόσια κατανάλωση 
49,7
41,9
37,7
36,5
36,5
36,8
37,3
 X: Εξαγωγές 
44,3
48,2
52,4
56,5
61,7
67,1
72,5
 M: Εισαγωγές 
69,5
67,7
67,1
66,5
69
73,1
76,6
ΑΕΠ
(Μεσοπρόθεσμο)
235
230,2
225,4
228,4
235,5
242,9
251,9
ΑΕΠ
(Αθροισμα C+I+G+X-M)
229,3
229,0
223,6
226,6
233,8
241,1
249,7

Στην τελευταία γραμμή φαίνεται το άθροισμα των συστατικών του ΑΕΠ, δηλαδή ιδιωτική συν δημόσια κατανάλωση συν συνολική επένδυση συν εξαγωγές μείον εισαγωγές. Πως προκύπτει το άθροισμα που εμφανίζει το μεσοπρόθεσμο; Η απάντηση για τα έτη 2009-10 είναι από τα στοιχεία της Eurostat, αλλά με διαφορετική σύνθεση, όπως φαίνεται στον πίνακα (με μπλε τα διαφορετικά μεγέθη).

ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΕΠ ΣΕ ΔΙΣ ΕΥΡΩ, ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΤΙΜΕΣ, EUROSTAT

2009
2010
2011
2012
 C: Ιδιωτική κατανάλωση 
172,6
172,8
165,9
163,2
 I: Συνολικές επενδύσεις 
37,8
33,5
26,2
26,9
 G: Δημόσια κατανάλωση 
49,7
43,4
41,4
41,9
 X: Εξαγωγές 
44,3
48,2
53,5
57,8
 M: Εισαγωγές 
69,5
67,7
64,3
63,7
ΑΕΠ
235,0
230,2
222,8
226,2

Ωστόσο, για τα επόμενα έτη δεν υπάρχει απάντηση. Ενδεχομένως να συμβεί κάποιο θαύμα που θα αυξήσει το ονομαστικό ΑΕΠ κατά μισή έως μια περίπου ποσοστιαία μονάδα από το 2011 και μετά ή κάποιο στατιστικό σφάλμα που για κάποιον ανεξήγητο λόγο υποεκτιμά συστηματικά το ΑΕΠ. Ας είμαστε όμως επιεικείς κι ας υποθέσουμε πως απλά το οικονομικό επιτελείο διαφοροποιείται από τις εκτιμήσεις της Eurostat.

Σε κάθε περίπτωση οι εσφαλμένοι υπολογισμοί υπονομεύουν μόνο την αξιοπιστία των συντακτών του προγράμματος αλλά όχι τη σταθερότητα του προγράμματος καθαυτού. Διορθώνοντας το ΑΕΠ σύμφωνα με το σωστό άθροισμα των συστατικών του ο λόγος έλλειμμα/ΑΕΠ αυξάνεται ελάχιστα.

Ας δούμε όμως έναν ουσιαστικό κίνδυνο που με χαρακτηριστική αφέλεια ξεχνάει το σχέδιο να επισημάνει, την αναποτελεσματικότητα του εισπρακτικού μηχανισμού. Το 2010 τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού αντιστοιχούσαν στο 23,6% του ΑΕΠ από 21,5% το 2009 και σύμφωνα με το σχέδιο θα αυξηθούν στο 26% το 2011 και 2012. Ας υποθέσουμε ότι το σχεδόν 24% του 2010 είναι το μέγιστο ποσοστό του ΑΕΠ που μπορεί το κράτος να εισπράξει σαν έσοδα. Κατασκευάζουμε λοιπόν τη σειρά των εσόδων για τα έτη 2011-2015 πολλαπλασιάζοντας το 24% με το ΑΕΠ του αντίστοιχου έτους. Ταυτόχρονα υποθέτουμε ότι οι υπόλοιπες προβλέψεις σχετικά με τις δαπάνες αλλά και τις αναδιαρθρώσεις σε ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, ΟΚΑ, κλπ. πραγματοποιούνται στο ακέραιο (κάτι εξαιρετικά αμφίβολο). Σε μια τέτοια περίπτωση ο λόγος έλλειμμα/ΑΕΠ αυξάνεται σημαντικά κατά δύο ως τρεις ποσοστιαίες μονάδες.

ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΕΠ

2011
2012
2013
2014
2015

Πρόβλεψη μεσοπρόθεσμου
(χωρίς παρεμβάσεις)
10,40%
12,00%
13,10%
13,80%
14,40%

Πρόβλεψη μεσοπρόθεσμου
(με παρεμβάσεις)
7,40%
5,94%
4,41%
2,45%
1,15%

Διόρθωση ΑΕΠ
(άθροισμα συστατικών στοιχείων)
7,46%
5,99%
4,45%
2,47%
1,16%

Κίνδυνος εισπρακτικής αδυναμίας
(Έσοδα = 24% διορθωμένου ΑΕΠ)
9,67%
8,89%
7,16%
4,68%
3,16%

































No comments: